Opinie

Duurzaamheid in’t klein

Mobiliteit in Leuven, het is een volwaardige debatavond waardig en meer. Saïd El Khadraoui nodigde de Leuvense bevolking en alle geïnteresseerden uit in het STUKcafé voor een boeiend gesprek. Met thema’s als fietsdelen, fietsstraten, laadpalen voor elektrische mototren, zebrapaden binnen de zone 30, open data, de ringbus en het openbaar vervoer, werd het een interessante denkoefening die nog veel stof tot nadenken zal doen opwaaien.

De meest duurzame verplaatsing is de kleinste verplaatsing.

Mochten we als maatschappij in staat zijn om alle ruimtelijke ordening zodanig in te plannen dat zowel mobiliteit, energie- en andere nutsvoorzieningen optimaal geconstrueerd zijn, is deze vorige quote meteen ook realiteit. Er zijn echter nog een heel pak uitdagingen die we op onze weg zullen tegenkomen en het zal een eeuwige balansoefening blijven tussen werken en leven.

Een paar leuke ideeën zijn toch blijven hangen.

  • Studenten verhuizen nu elke 2 uur van aula, met veel fietsverkeer en -parkeeruitdagingen die daarmee gepaard gaan. Wanneer de studenten in hun aula blijven en enkel de docent van locatie wisselt, kan dat al een pak verkeersstress wegnemen. Uiteraard is dit niet voor elk onderwezen vak mogelijk, maar in sommige studierichtingen toch het proberen waard.
  • Integreer het energiedebat in mobiliteit. De mensen van Voltspot werkten een mooi plan uit dat pakken geld kost initieel, maar rendeert op lange termijn. Bovendien valt het volledig binnen de principes om van elk gebouw een energieproducent te maken, energieopslag in waterstof te voorzien en zelfs te werken met een energienetwerk. Rifkin zou content zijn.

Een interactief publiek en genoeg sprekers om een interessante avond af te sluiten.