BinnenlandOpinie

De trein is altijd avontuur

Onlangs zag onze nieuwe regering Di Rupo I het licht en meteen volgde er protest. Een “algemene staking” werd zelfs aangekondigd. 24 uur lang kregen op de vrt-kanalen Music For Life te zien. Handig om de burgerzin wat in de hand te werken; jammer dat daarvoor moet gestaakt worden door het overheidspersoneel. De trein en dus de NMBS hoorde daar ook bij. Het grote probleem zijnde dat wanneer een vanzelfsprekenheid als het openbaar vervoer, waar we met z’n allen meer gebruik van moeten maken en moeten garanderen dat de kwaliteit optimaal blijft (!), plotseling helemaal stil wordt gelegd. Chaos alom. Of dat werd toch verwacht.

Waarom staken die mensen eigenlijk? Ze zijn het oneens met de pensioenhervormingen zoals gecommuniceerd door de liberale minister Q. Het werd duidelijk in de commentaar van alle andere regeringspartijen, dat deze hervorming er eentje is die hoog op de liberale agenda stond. Zowel socialisten en christendemocraten hielden het op een “dit maakt deel uit van het regeerakkoord”.

Los daarvan komen problemen met het reizigersvervoer van de NMBS wel vaker in de voorgrond. Nu is het (weer?) een staking, dan is het bovenleiding, kapotte wissel, brand in een seinhuisje… De ongevallen met menselijke schade nog even buiten beschouwing gelaten, zou er misschien een structureel probleem schuil gaan achter de schermen van “het spoor”? De reportage van Panorama “Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen” legt enkele werkpunten op tafel. Heel kort zou ik zeggen: te lang gewacht met investeren en nu is het financiĆ«le crisis en kan er geen geld gemist worden. Zou dat een correcte analyse zijn?

Panorama - Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
http://actua.canvas.be/panorama/archief/panorama-1212-gelieve-ons-hiervoor-te-verontschuldigen/